maandag 24 mei 2010

Omloop van het Groene Hart (40km)

Tweede Pinksterdag was een mooie dag om weer een wandeltocht op te pakken. Sinds de Kennedymars op 8 mei jongstleden had ik geen kilometers meer afgelegd.

Plan was dus de Omloop van het Groene Hart te gaan lopen. Ik zou vanuit Benthuizen starten om 07.30uur. Daar aangekomen bleek er niemand te zijn dan een hoop wandelaars die ook niet wisten wat te doen. Uiteindelijk vertrokken de meesten naar huis (geef ze eens ongelijk). Ik hoorde een mogelijke startplaats in Koudekerk aan de Rijn. Ik stapte in de auto en besloot de organisatie nog een laatste kans te geven.

Om 08.15 startte ik uiteindelijk vanuit café De Hoek. Ik stak de brug over Hazerswoude Rijndijk in. Vanaf het Jaagpad, het Oostvaartpad liep ik onder de provinciale weg N11 door en het spoor. Hiervandaan ging het recht op Hazerswoude Dorp aan. Daar naast de kerk stond een rustpost. Ik zat daar en bekeek de mensen die te kerke gingen. Vervolgens liepen we het centrum van Hazerswoude Dorp uit en door de polders van de gemeente Rijnwoude. Via Westeinde ging het over onder andere de Gelderwoudseweg en het Gelderwoudse Kerkepad. Dit bleek wel een heel smal pad waar overigens ook nog scooters en fietsers voorbij kwamen. De route ging richting Zoeterwoude Dorp maar net voor Zuidbeurt bogen we af richting natuurgebied Noord Aa.

De route liep over twee naakstranden. Ook niet heel tactisch gezien de weersomstandigheden (25 graden celsius, grote kans dus dat het strand niet verlaten zou zijn). Ik liep een behoorlijk stuk langs de Zoetermeerse Plas richting Benthuizen. Op 20km was hier een rustplaats bij de Landwinkel. Hier at ik een appelkoek en een glas verse appelsap, beiden uit eigen boomgaard. Een heerlijke versnapering en ik genoot er oprecht van. Tja, als je alleen loopt moet je het op een andere manier leuk maken.

Na een klein kwartiertje besloot ik verder te gaan en vervolgde mijn weg over de Omleidingsweg. Aan het einde ging het linksaf langs de Hoogeveenseweg. Dit stuk leg ik dagelijks per auto af op weg naar mijn werk. Nu was het echt wel heel saai. Immer geradeaus! De zon brandde hevig en ik voelde me verbranden. Even later moesten we linksaf over de Middelweg richting Hazerswoude Dorp. Vanaf deze weg zag ik mijn werk liggen. Toch leuk, tot ik me bedacht dat ik daar morgen weer zou zitten...

Uiteraard liep de route niet weer door Hazerswoude Dorp maar leidde hij ons door Klein Giethoorn. Bij de botenverhuur besloot ik twee cola's te bestellen en en plasje te plegen. Uiteraard liet ik mijn routepapieren op het toilet liggen. Omdat de route niet gepijld was, had ik die toch nodig dus besloot ik even te wachten tot degene na mij ook weer klaar was. Die zal ook wel het idee gehad hebben dat of ik of hij door de warmte bevangen was toen ik weer vooraan stond te wachten.

De laatste 8km gingen vrij snel. Eerst een stuk over onder andere de Burgemeester Ten Heuvelhofweg, daarna weer dezelfde 4km als waarmee de route werd begonnen. Dat was een minpuntje. Intussen had ik weer iemand gevonden om een babbel mee te maken, dus het hinderde ook weer niet echt.

Toen ik na 36,8km wandelen afgemeld had, besloot ik direct in de auto te springen en naar Voorburg te rijden. Al met al krijgt deze tocht een magere zes. De organisatie was niet super zeker omdat zowel tijden, locaties als afstanden niet klopten met zowel het Landelijk Wandelprogramma en de eigen website. Zo stel je wandelaars dus teleur. Ik vond de tocht wel weer leuk omdat ik de omgeving rond mijn werk op een mooie manier kon verkennen en nog wat bedrijven van klanten heb kunnen spotten. Het was voor mij wel een mooie dag. Zaterdag hoop ik de Omloop van de Krimpenerwaard te lopen. Een tocht over 55km.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen