zaterdag 7 juli 2012

24e Zevendorpentocht, Tholen (50km)

Wachten op het startschot...
 Zo, de voorbereiding was kort maar krachtig, maar in principe moet ik nu klaar zijn voor mijn 4e Nijmeegse 4Daagse. Deze dag stond de Zevendorpentocht op Tholen op het programma. Traditioneel de afsluiter van de trainingstochten voor de Nijmeegse. Ik was nog even van plan om de traditie te doorbreken en naar Amsterdam te gaan voor de Ronde van Amsterdam (60km). Maar door de hoge parkeerkosten en de enorm goede ervaringen met de Zevendorpentocht deden mij besluiten in alle vroegte naar Oud-Vossemeer af te reizen.

Tegen 06.45uur was ik ingeschreven en ik besloot mij maar buiten in de startrij te melden. Na een onverstaanbare speech van, ik denk, de burgemeester werd het startschot gegeven en waren we onderweg. De route zou dezelfde zijn als andere jaren. Geen probleem, ik vind het heerlijk om eens per jaar op een bekende route te wandelen en het landschap wordt er niet minder mooi om.

Ik besloot er een stevig tempo in te houden. Na drie kwartier zat de eerste 4,6km erop en waren we bij de eerste wagenrust. Snel een plak ontbijtkoek en een beker water achterover slaan. Ik wilde mij aan een strak rustschema van vier rusten onderwerpen zoals dat ook met de 4Daagse zou zijn. Daarom besloot ik in Sint-Annaland niet te rusten in het plaatselijk café en dus niet mijn gratis bakkie koffie te nuttigen. Vanuit Sint-Annaland liepen we een stuk over de dijk langs de Krabbenkreek richting Stavenisse. Daar, in het dorpshuis, hield ik voor het eerst rust op 16,8km. Ik at twee bananen en een glas cola en ging na 10 minuten weer op pad.

Windmolen onderaan de dijk bij de
Krabbenkreek
Met de dorpen Sint-Annaland en Stavenisse achter ons, gingen we nu op pad naar het derde dorp: Sint-Maartensdijk. Onderweg nog een wagenrust waar ik een beker bouillon dronk. Daarna ging het recht op het dorp af tussen de weidse aardappelvelden. Een waterpeil in de sloot gaaf aan dat we op 2,2m onder NAP liepen. Altijd leuk, zo'n feitje. Net voorbij Sint-Maartensdijk liepen we door natuurgebied De Pluimpot op weg naar de gelijknamige camping. Daar zou ik, met 27,5km in de benen opnieuw rusten. De bammetjes pindakaas en een kop groentensoep liet ik mij smaken en vol goede moed ging ik verder richting dorp no. 4: Scherpenisse. Dat lag reeds op 4km van deze rust. Ik besloot er niet te rusten, ik sloeg een aangeboden beker sportdrank achterover om voet te zetten naar Poortvliet. Daar, in restaurant China, zouden we, traditioneel, getrakteerd worden op een echte Zeeuwse bolus. Jammie! Met 33,8km in de benen hield ik hier ook even mijn derde rust. Niet te lang, slechts vijf minuten. Op deze manier kon ik ook nog vijf minuten zitten op de rustpost onderweg naar Tholen waar we watermeloen aangeboden zouden krijgen.
Natuurgebied De Pluimpot

Op ruim een half uur lopen was dat zover. Ik besloot het grootste stuk watermeloen te pakken en smikkelde het ding in in time op. Toen tijd voor een halve liter water, bijvullen van diezelfde waterfles en op weg naar Tholen. Via de lange Watervlietsedijk en de Vrouwendijk liepen we richting Tholen. In de voetbalkantine van de Tholense Boys, met 42,2km gelopen, bestelde ik twee tosti's en twee cola. Zo, even een lekkere uitgebreide pauze van een klein kwartier. Tijd genoeg immers.

Met de defensie van Tholen zit
het wel goed.
Via de haven van Tholen en het mooie centrum van dit stadje verlieten we Tholen richting het zevende dorp: Oud-Vossemeer. Net als andere jaren gingen we door de boomgaard van familie Van Dijk. Ik ken de familie niet maar zo staat het op de routebeschrijving. Het is een mooi stukje van de route, dus wel benoemenswaardig. Ik goot een beker limonade achterover en liep snel verder. 16.25Uur finishte ik. Het was een geslaagde dag. De organisatie was weer super en als er niets tegenzit ben ik ook volgend jaar, bij de jubileumeditie, weer aanwezig!


En dan nu... Nijmegen!


De Krabbenkreek

Haven van Stavenisse


Zicht op Poortvliet

Ingang van de boomgaard

1 opmerking:

  1. dat kanon blijft wel boeien he! groetjes anneke

    BeantwoordenVerwijderen